Monday, August 6, 2007

Macam mana aku nak pilih?

MENCARI SEBUAH HASIL SENI

Memang banyaklah soalan yang perlu dijawab sekiranya hendak kita memberi jelas pada seseorang yang ingin memahami sebuah hasil seni kerana berminat untuk membelinya. Itulah persoalan yang ditujukan kepada aku melalui email dari seorang sahabat yang mula berminat untuk membeli karya-karya seni hasil pelukis tempatan. Soalannya ‘ Macam mana aku nak pilih' , ingin memastikan pembelian itu adalah yang terbaik mengukur dengan jumlah yang ada di dalam saku poket… Jenuhlah aku ingin menjawabnya, tak mampu aku balas email itu dengan hujah-hujah panjang lebar dari kuliah-kuliah semasa aku menuntut dari USM dari guru-guru aku seperti Ismail Hashim, Allahyarham Piyadasa dan Zakaria Ali

Ini soalan dari seseorang yang ingin berjinak dengan karya seni. Satu kebanggaan kerana seorang professional sudah mula berminat dengan karya seni…. Apa pun aku harus menjawab juga agar sahabat ku ini dapat membuat keputusan dalam minat yang baru ini.

Yang mampu aku menulis balas dalam email kepada dia hanya sekadar ;
‘…yang mudahnya, belilah karya seni yang mana kamu sendiri berkenan, itu yang penting… nasihat aku, memilih karya seni ini sepertilah kita memilih bini…. Kita berkenan, mungkin baik bagi kita tetapi pada orang lain ia tidak baik dan tidak berkenan.

Kalau karya seni yang kita miliki mula di berkenan oleh orang lain, kita bolehlah menjualnya dengan harga yang lebih tinggi, tapi kalau bini kita orang mula berkenan….maka itu pertanda kita ada masalah besar dan dah pasti kita tak boleh jual bini kita tu…jadi… lebih baiklah kita collect karya seni dan jangan collect bini’.


Itu saja.....


oleh:say

No comments:

Cabaran & Harapan

Buku ini merakamkan catatan pengembaraan siri Kembara Jejak Warisan Jawi (JWJ) ke luar negara yang memberi seribu cabaran dan harapan kep...