Monday, November 21, 2011

IBU PERTIWI KITA MENANGIS

KU TEMUI IBU TERESAK-ESAK DI DALAM JIWA KU

Ibu teresak-esak berkeluh kesah : “Tiap jengkal tanah yang Ibu berikan, Jagalah ia dengan segenap hati. Tiap tetes darah Ibu saat Engkau dilahirkan, Jagalah ia bagaikan emas di hatinurani. Pertahankan setiap inci tanah-tanah ini. Uruskan bumi ini dengan ikhlas. Majulah engkau anak ku. Bawalah bangsa ini berjaya. Karena di dalam doa ku, nama mu sudah aku sebut satu demi satu. Kalau engkau kembali bertanya, bila kerosakkan harus berhenti, bila bumi ini akan maju, bila engkau harus kembali berbudaya, bila panji-panji agama harus di agungkan, tanyakanlah pada rumput yang bergoyang. Mengertilah. Semuanya ada di bahu mu Nak. Semua sudah kuberikan, tapi inilah yang aku terima. Inikah balasanmu?”

...........................

Ramai anak-anak Melayu kurang sedar malah tidak mahu ambil perduli atas kesengsaraan yang ditanggung oleh tanah bumi yang kita berpijak ini. Tanah tumpah darah milik nenek moyang kita yang telah dianugerahkan oleh Allah yang maha Esa kepada bangsa Melayu. Bumi bertuah ini adalah Ibu Pertiwi kita.

Diwasiatkan oleh mereka yang terdahulu… Dipertanggungjawabkan oleh Tuhan Ya Rabbi agar Bumi yang bahagia ini dijaga, diperlihara agar sentiasa bahagia. Tugas dan tanggungjawab ini adalah untuk semua anak-anak bangsa yang bergelar Melayu. Ya! Anak bangsa rumpun Melayu dan bukan bangsa-bangsa lain nya.

Pasti kita yakini :

Nenek moyang kita akan marah sekiranya bumi Melayu ini terjajah oleh bangsa luar… sebab kerana itulah nenek moyang kita mempertahankan habis-habisan agar bangsa pendatang tidak merobek-robek tanah bumi ini agar hampas sahaja ditinggalkan kepada anak cucu cicik mereka.

Tok Bahaman, Tok Janggut, Mat Kilau dan rakan-rakan bangkit mempertahankan bumi ini… Tok Moris, Panglima Ismail, Tunku Mat Saad, Sheikh Samad Palembang dan sahabat sekelian bersatu menentang musuh dari luar… Jangan biarkan bumi ini jadi milik orang!!! Bacul kita anak2 Melayu sekiranya merelakan ia berlaku!!!!

Maka akan jahanam jatidiri Melayu sekiranya kita ditadbirperintah oleh bangsa selain bangsa kita sendiri. Kita harus mempertahankan bumi ini dan anak Melayu jangan jadi dayus serba serbi.

Harus kita ingat :

Ibu Pertiwi ini bergelar bumi Melayu!!!! Bukan bumi Mat Saleh! Bukan bumi Afrika! Bukan Bumi Arab! Bukan bumi Cina! DAN Bukan bumi India! Bumi kita ini adalah bumi Melayu! Itulah Ibu Pertiwi kita!!!

Ibu Pertiwi ini terbentuk dengan pelbagai ramunya… menjelaskan ia sebenar bumi Melayu… Segala ramunya itulah merupakan anggota menjadikan ia rupa Ibu Pertiwi ini. Baru boleh digelar Bumi Melayu…

Segala ramunya ini, Tanah, Bahasa dan Tulisan, Agama, Adab dan Adat, Pakaian, Seni budaya.. yang telah dianugerahkan kepada bangsa ini… harus terus kekalkan begitu. Baru boleh Ibu Pertiwi ini bergelar Bumi Melayu!! Baru boleh kita bergelar Anak Melayu!! Baru boleh kita katakan ia adalah Hak Melayu!!

Hari ini :

Tanah kita dirampas orang, Temasik milik Ibu Pertiwi kita sudah berubah rupa. Kota-kota besar di bumi ini telah menjadi milik punya bangsa lainnya. Tanah kita bakal tinggal sekangkang kera sahaja!!!!

Bahasa dan Tulisan kita sudah hilang seni bicaranya, sudah lenyap pantun dan kata bidalan. Hanya bicara-bicara kasar dan tulisan rumi ringkas menjadi mainan anak-anak kita, dek pengaruh dunia serba maju ciptaan bangsa penjajah yang terdahulu.

Agama Islam pilihan bangsa Melayu sejak berzaman dahulu tidak lagi menjadi teraju. Malah dirombak-rombak dengan pelbagai fahaman sehingga anak-anak Melayu jadi serba keliru.

Adab dan Adat entah ke mana hilangnya? Anak-anak Melayu tak tahu di mana harus dirujuk semua ini kerana yang menjadi ketua dan pemimpin kita sudah tidak fasih beradab dan kurang arif beradat. Mungkin mereka ini bukan lagi Melayu sejati! Malah mungkin mereka ini bukan Melayu sebenarnya! Atau mungkin mereka ini sudah menjadi kurang ajar!!!

Pakaian anak-anak Ibu Pertiwi dewasa ini entah dari mana datangnya. Ada berkacuk Arab, India dan Cina malah jelas pengaruh Mat Saleh menjadi pilihan utama. Itulah pakaian seragam kita hari-harian. Baju dan kain batik terasa kolot, baju telok belangga, baju kurung dan kebaya sudah dimodenkan sehingga hilang falsafah dan isyarat pakaian sebenarnya.

Yang paling sedih Seni Budaya kita bagai tiada lagi!!!! Ia hanya menjadi bahan pameran di muzium sahaja atau terkadang dijadikan persembahan untuk para-para pelancung. Anak Melayu tidak gemar lagi akan ia! Anak Melayu sudah tiada ilmu dan seni-seninya lagi. Segalanya bagai sudah lesu-lesi…

Malah hari ini, seni silat Melayu pun sudah bagai tidak punya erti lagi kepada anak-anak Melayu. Seni yang mempertahankan Tanah Air ini sejak zaman berzaman dahulu dianggap satu perniagaan semata, boleh dipelajari dan boleh dimiliki sekiranya ada berduit atau kaya!!! Malah boleh menjadi Guru sekiranya bukan bangsa Melayu sekalipun, kerana silat Melayu hanya dianggap seni dan tidak lebih dari itu.

Ramai anak-anak Melayu tidak perduli lagi pada usaha rakan2 Tok Bahaman. Tak kisah langsung pada perjuangan sahabat-sahabat Panglima Ismail dan MALAH tak pernah hirau sekali pun pada IBU PERTIWI yang sedang MENANGIS!!!!!

Sebab itulah ramai yang tertanya-tanya : Apa itu Melayu?

Kerana mungkin mereka itulah Melayu yang tidak punya keilmuan Melayu atau mungkin mereka ini tak pernah ambil tahu sejarah Bumi Melayu atau mungkin mereka itulah yang ditangisi oleh Ibu Pertiwi yang seharusnya sentiasa bahagia..

“Ya Allah, izinkan aku berpijak di atas Bumi Mu Yang Bahagia ini…..”

-amin-

No comments:

Cabaran & Harapan

Buku ini merakamkan catatan pengembaraan siri Kembara Jejak Warisan Jawi (JWJ) ke luar negara yang memberi seribu cabaran dan harapan kep...