Menamakan Siapa Pengganti!

[bersambung dari 'mencari izin untuk berguru']Link

Salam aku telah disambut oleh guru dengan pertanyaan mesra, “hang mai dari mana Pon?”. Segera aku menjawab, “saya baru sampai dari Penang Pak Ak, mai dari rumah Pak Harun Long di Sg Dua”. “Emm apa khabaq orang tua tu?” soalan seterusnya dari Pak AK. Dan jawab aku ringkas, “baik Pak Ak”.

Setelah bertekap duduknya aku ini, aku mula membuka bicara kepada guru menyatakan hasrat memohon izin dari Pak Ak untuk berguru dengan Pak Harun. Aku mengesot ke arah Pak Ak dan duduk bersila sehala kedudukan berhadapan guru seolah lutut bertemu lutut megikut adabnya, lalu membuka bicara pohon izin.

Pak Ak memang teliti mendengar permohonan aku dan seraya memberi izin, “Saya izinkan hang berguru dengan Pak Harun, pi lah belajaq” kata Pak Ak. Aku sambut izin itu dengan terima kasih dan sambung bicara, “Dia nak uji bacaan fatihah saya dulu Pak Ak, jadi saya nak baca yang macam mana?”. “Bacalah yang kita bawa tu” ringkas jawab Pak AK. “Baik lah Pak Ak dan terima kasih” sambung aku juga ringkas dengan rasa lapang dada kerana mendapat keizinan guru untuk berguru. Lalu aku terus mengesot ke belakang semula setelah selesai hajat bersama guru dan dalam kotak kepala aku terbayang pula akan Pak Harun yang sedang duduk di atas kerusi sofa menegur-negur bacaan anak-anak murid mengajinya. Pak Harun ni adalah bekas Qori Al-Quran dan sekarang ini turut mengajar anak-anak di kampungnya belagar al-quran disamping menjual ubat tradisional, semestinyalah dia mahu anak muridnya pandai dan betul dalam membaca al-quran dan mungkin sebab itulah agaknya dia mahu menguji aku dalam bacaan Al-Fatihah.

“Pak Harun tu dulu nak perturunkan amalan permohonan dia ku kat saya, tapi saya mana lah boleh bawa macam dia tu, panjang sangat. Memang dia tersusun satu persatu tetapi panjang sangat, mana sempat saya nak bawa selepas magrib sebab nak keluar pi buat ijazah” cerita Pak Ak mengenai pakaian Pak Harun ketika dia pernah berubat dengan Pak Harun satu ketika dulu. “Hang ambik la, elok tu. Saya dah jadi guru silat cekak ni mana sempat lagi nak bawa amalan macam Pak Harun tu”. Sambung Pak Ak sebagai pesan kepada aku. “Saya hanya nak belajar buat ubat-ubat tradisional je Pak AK” aku cuba menjelaskan hasrat sebenar aku berguru. “Tak pa, hang belajar lah” sambung Pak Ak.

Tiba-tiba suasana diam seketika..

“Emm depa ni nak saya namakan pengganti…” Pak Ak memecah suasana diam seketika itu tetapi ayatnya terputus. Aku jadi bingung sebab bicara Pak Ak tidak langsung merujuk kepada perbualan kami tadi. “itu bukan kerja saya, tugas saya jadi guru bukan menamakan siapa pengganti!” tegas pula ayat-ayat guru aku kali ini. Aku mula mengerti apa yang cuba disampaikan oleh Pak AK, ini mesti berkaitan dengan pertukaran perlembagaan persatuan dalam tatacara menamakan guru penganti.

“habis tu macam mana Pak AK?”
satu pertanyaan aku yang sebenarnya aku sendiri tak tahu apa yang patut aku sambut kata-kata guru tadi walaupun aku tahu hal sebenarnya tajuk bicara. “Ajk Pusat ingat ini kerja saya kot, sapa nak ganti saya bukan kerja saya dan saya tak ada hak…” terputus setakat itu penjelasan Pak AK. “Saya tau juga hal ini sebab Mala ada terangkan pada saya hari tu sebagai cadangan dimasukkan dalam perlembangaan” aku cuba menerangkan pula pada guru apa yang telah diterangkan pada aku oleh si Mala, peguam dari Zaki & Co. yang bertugas dalam kes kemelut 1993 PSSCM. “kita akan ikut je kalau itu baik bagi persatuan, tapi saya nampak ini masalah nanti masa depan”, sambung Pak Ak ringkas dalam nada yang sangat perlahan.

Aku jadi bisu tanpa bicara. Keadaan pun jadi serba diam sekali lagi.

Tiba-tiba kelihatan beberapa tenaga pengajar masuk ke dalam dewan menghala tujuan ke arah kami. Aku cepat-cepat memohon izin dari guru untuk keluar kerana memberi laluan kepada rakan-rakan lain bersama guru seketika sebelum majlis ijazah malam ini bermula.

Aku melangkah keluar dewan dengan rasa gelisah berkongsi bersama gelisah guru tadi.....

'1wasilah'

Tahniah! Tahniah dan Tahniah!!! Langkah pertama projek '1wasilah' berjaya dilaksanakan semalam 31hb Julai 2010 @ Semenanjung, majlis pelancaran telah disempurnakan oleh YM Raja Ahmad Aminullah. Persembahan yang cukup baik oleh semua peserta yang terdiri dari anak-anak muda yang menjadikan perjuangan memperkasakan Agama, Bangsa dan Tanah Air sebagai satu jalan utama dalam hidup mereka melalui lagu dan puisi dalam projek '1wasilah'. Tahniah sekali lagi! Syabas dan terima kasih! Turut ribuan terima kasih kita kepada rakan media dari Berita Harian dan Sinar Harian yang turut membuat liputan bersejarah ini. 10 lagu dipersembahkan dimulai dengan persembahan kumpulan nasyid 'alam ghaib' oleh pelajar sekolah menengah Tengku Ampuan Rahimah, Klang dan diikuti pula lagu 'Salam' hasil ciptaan isney & aery berlirikan puisi ciptaan YM Raja Ahmad. Lagu seterusnya dipersembahkan hasil ciptaan sendiri peserta ialah '1wasilah', 'Perang Musuh Bisik', 'Kawan', 'Sekebun Bunga', 'Ratna Sari', 'Randai bersama Radziyah' - khusus untuk Mak Tam seorang isteri pejuang bangsa, 'Helah Manusia' dan lagu penutup terai ialah sebuah lagu yang cukup menghiburkan semua hadirin iaitu 'Dongeng Tok Chai Tu'.

ikuti berita selanjutnya di '1wasilah' blogspot







Antara lagu-lagu yang didendangkan pada malam itu ;

‘Salam’ : Kisah para perjuang kebenaran yang telah direhatkan, pada satu ketika dianggap penderhaka dan di masa akan datang pula akan dianggap berjasa.

Lagu ciptaan : coffeecandy & Daud Ismail / Lirik : (Puisi) Raja Ahmad Aminullah / Nyanyian : Coffeecandy / (click nyanyian)

‘1wasilah’ : Merapatkan kekuatan bangsa agar tidak dijajah lagi dengan merujuk kepada sejarah silam Tanah Air. Bangkit dengan semangat dan ilmu yang seharusnya ada di setiap anak bangsa.

Lagu ciptaan / Lirik / Nyanyian : Gitar Tua

‘Perang Musuh Bisik’ : Pada tahun 1821 tanah bumi Kedah telah dijajah oleh pihak luar secara berpakat dengan bangsa penipu. Ketika itu bumi Melayu jadi tidak bermaya sehingga rakyat tidak dapat keluar ke mesjid kerana takut pada musuh. Akhirnya dengan pakatan dari seluruh nusantara menentang musuh telah berjaya kita mengusir musuh keluar dari negeri.

Lagu ciptaan : Coffeecandy & Daud Ismail / Lirik : ponpakya / Nyanyian :
Coffeecandy / (click nyanyian)

‘Kawan’ : Ikatan persahabatan yang seharusnya tidak memperdulikan pahit maung kisah yang lalu, seharusnya bangkit berpakat saling bantu membantu sesama diri untuk terus maju.

Lagu ciptaan / Lirik / Nyanyian : coffeecandy

‘Sekebun Bunga ‘ : Bukan senang jadi ‘sekuntum bunga’, bukan senang jadi ‘sekebun bunga’, bukan senang menjadi ‘pekebun’. Jika saya ‘sekuntum bunga’, mummy-lah sekebun bunga, dan daddy-lah pekebun yang memastikan segalanya sempurna..

Lagu ciptaan : Shazana Rahayu

‘Ratna Sari’ : Mencari seorang gadis sebagai teman hidup adalah terlalu mudah akan tetapi mencari seorang yang sempurna yang dapat menyinari kehidupan bersama adalah terlalu sukar. Ratna Sari digambarkan sebagai gadis itu, membawa kesucian dalam diri yang sukar dimiliki.

Lagu ciptaan / Lirik / Nyanyian : Akmal Hakim

‘Randai bersama Radziyah’ : Radziyah merupakan seorang isteri kepada seorang perjuang bangsa yang sentiasa bersama suaminya biarpun begitu payah dalam kehidupan pada peringkat awal. Kesetianya menjanjikan kesejahteraan akhirnya.

Lagu ciptaan : CoffeeCandy / Lirik : CoffeeCandy & isa sulaiman / Nyanyian : Coffeecandy / (click nyanyian)

‘Helah SiManusia’ : Menjemput mengisi kehidupan dengan matlamat yang jelas tanpa memberi alasan.

Lagu ciptaan / Lirik / Nyanyian :
coffeecandy / Nyanyian : Coffeecandy / (click nyanyian)

‘Dongeng Tok Chai Tu’ : Sejak dari zaman dahulu kita menyaksikan ketidak hirauan bangsa kita tentang penjajahan minda, tanah air serta budaya. Kita biarkan sahaja selagi kepentingan kita tidak tergugat. Apakah kesudahan cerita ini.

Lagu ciptaan / Lirik / Nyanyian :
nevermind / Nyanyian : nevermind / (click nyanyian)