Saturday, September 20, 2008

Kerap Mencari Jalan Seterusnya

BERTEMU DI SIDANG BICARA YM GURU

Kerap kali sekiranya Ayahanda Guru tiba di bandar Anggerik ini, aku sedaya upaya melapangkan diri untuk dapat bersama Ayahanda Guru....walaupun kerap kalinya aku terlewat hadir, namun kerap kali aku usahakan juga... beginilah bertapa tak senonohnya seorang murid... itulah aku, yang hadir ke majlis Ayahanda Guru kerap kalinya lebih lewat daripada Ayahanda sendiri.

Bukan aku tak sedar itu. Tapi aku memang kerap kali kurang kesedaran dan kerap kali tewas dalam melaksanakan tugasan sebagai seorang murid...

Ayahanda Guru memang kerap tepat pada masanya, malah kerap menunaikan janjinya dan tanggungjawab akan beliau laksanakan begitu gitu tanpa menghiraukan apa-apa. Tidak bagi kami. kami kerap kali menghirau perkara yang lain dan kerap kali lalai akan kerja-kerja yang sebenar, kerja-kerja yang benar.

Apa pun pada khamis malam jumaat itu, tarikh 18hb September 2008, aku bersama rakan-rakan yang lain sempat duduk sesidang bersama Ayahanda di dalam kamar tertutup dan berkunci. Duduk menghadap diri menghala pada Ayahanda yang ingin meyampaikan sesuatu seolah ada pesan-pesan untuk dilaksanakan. Perkara ini kerap kali tidak berlaku... tetapi pada malam itu, selepas selesai majlis Ayahanda tidak terus bangun, matanya memerhati ke mata-mata kami, merenung jernih pada matanya bagai menyimpan sejuta rahsia tersemat dikalbunya. Ayahanda berdiam seketika seperti masa terhenti seolah membiarkan sepi mengunci waktu dan mengizinkan ruang itu dipagari dinding maya yang tebal agar apa yang akan diperkatakan tidak tertembus keluar dari kamar itu.

Melihat pada suasana itu, perlahan-lahan kami duduk bertekap dan perlahan-lahanlah Ayahanda mengeluar kata-kata memulakan bicara, cuba menyampaikan sesuatu dan akhirnya bicaranya menjadi semakin tegas tentang perjuangan anak bangsa, perjuangan nenek moyang, perjuangan serba murni, perjuangan mengembalikan 'sireh pulang ke ganggang', perjuangan suci orang-orang terdahulu, perjuangan tanah air, perjuangan tanah melayu. Perjuangan yang harus bertingkah bahu, yang harus kami tahu, yang harus kami semua bersatu, yang harus kita buat dahulu. Tanpa lalai atau abai, jangan lupa jangan alpa, usah sampai tinggalkan usah sampai ketinggalan.

Bicara pesan Ayanhanda Guru disampaikan terpuas hati-hati kami dan harapan ia terbenam terus dikalbu, harap kami kerap kali tak lupa-lupa lagi. Harap bicara tersimpan hanya antara kami, terkunci dalam kamar itu sahaja dan hanya terpindah ke telinga sahabat yang lain-lain pabila kita diizinkan masanya.

Apapun, aku tetap kerap sedar yang aku kerap kali manusia yang kerap kali kurang upaya kecuali dengan keizinan Maha Esa maka dapat aku kerap kali melaksanakan dengan sekosa-kosanya...

1 comment:

Anonymous said...

Arah tuju perjalanan tuan hamba nescaya mampu mencorak sejarah yang akan di nukilkan oleh generasi akan datang. Percayalah ianya akan dituntun.

Cabaran & Harapan

Buku ini merakamkan catatan pengembaraan siri Kembara Jejak Warisan Jawi (JWJ) ke luar negara yang memberi seribu cabaran dan harapan kep...