Friday, June 25, 2010

Mencari ubat dan ketemui lading

Sekali lagi pada selasa lepas aku bergerak ke Bukit Mertajam untuk mengziarahi ayahanda guru aku Tn Hj Ishak. Kali ini bertemankan saudara Isa Sulaiman. Kehendak tuhan begitulah keadaan ayahanda guru, yang masih belum pulih sepenuhnya. Maka aku kurang berbual dengan ayahanda dan meluangkan waktu aku hanya berborak dengan Mak Tam, isteri tercinta ayahanda guru.

Hampir dua jam aku di sana, setelah selesai bersembangan pada apa yang perlu disembangkan, aku melangkah gerak ke Sg Dua pula, ke rumah arwah Harun Long pulak. Sudah lama aku tak ke sana, sudah lama aku tak ziarah anak-anak Pak Harun Long ini.

Dulu aku kerap ke sana, boleh dikatakan tiap-tiap minggu aku berulang alik dari KL ke Sg Dua, selama hampir dua tahun itu lah jadual aku. Setaip kali ke rumah Pak Harun Long dulunya, aku akan singgah ke rumah Pak Ak juga sekiranya dia berada di BM. Tapi kali ini, aku hanya sekadar ingin mengziarahi anak-anak Pak Harun dan membeli ubat tradisonal untuk seorang rakan.

Setibanya aku di rumah Pak Harun, dengan salam pembuka hebah bahawa aku tiba, aku disambut oleh Aisyah, anak Pak Harun. Kami masuk ke dalam rumah dan mula buka bicara aku pada kak Aisyah dengan pertanyaan khabar sebagai adab bertandang. Dalam bual-bual kami aku terhidu bau seperti ada benda yang terbakar seolah firasat mengatakan datang dari dapur, lantas aku bertanya kepada kak Aisyah, 'bau apa ni" lalu ringkas jawabnya "emm itu ha si Ridzwan tengah buat keris di dapur". Aku jadi teruja lantas bangun dan segera mengatur langkah ke dapur.

Bukan keris rupanya, tetapi lading! Ridzwan adik kak Aisyah sedang membetulkan ulu lading peninggalan pusaka ayah mereka, Pak Harun. Aku memang pernah melihat lading ini dahulu dan dikhabarkan milik si Ismail. Lading ini disorok oleh Pak Harun kerana lading ini dikisahkan telah banyak makan nyawa orang dalam satu peperangan satu ketika dahulu. Pak Harun tak berapa ingat sangat kisah ini tetapi begitulah katanya lebih kurang cerita dikhabar-khabarkan.

Sekarang parang lading ini dijaga rapi oleh Ridzwan, anak Pak Harun yang mewarisi kepandaian ayahnya sebagai seorang Bomoh dan pakar pula membuat senjata Melayu. "Lading ini ada adik beradiknya iaitu sebilah kerambit dan sudang", kata Ridzwan, lalu bangun mencari-cari sesuatu di dalam bilik di bawah tangga rumah itu. "Ini kerambitnya", sambil menghulurkan kerangit itu kepada aku. "sudangnya disimpan oleh Pak Chu" sambung Ridzwan. Memang benarlah bagai dikisahkan bahawa senjata-senjata itu memang lama usianya dan terdapat kesan-kesan darah pada senjata itu.

"Abang datang dari mana?" tanya Ridzwan ringkas "dari Klang, ada kerja sikit kat sini, mai ni anak ambik ubat untuk kawan ha kat kak Aisyah" jawab aku. Ilmu kepakaran membuat ubat tradisional Pak Harun pula diwarisi oleh Aisyah. Apa tidaknya, sejak dari muda lagi, si Aisyah nilah yang tukang ramu ubat-ubat itu sebagai pembantu kepada ayahnya, maka tak heranlah kalau dia sebagai pengganti pembuat ubat tradisional ini setalah pemergian ayah mereka. Hasil ubata-ubat ni lah yang menampung seluruh keluarga Pak Harun sejak dari dulu lagi.

"Kenapa tak buat sendiri" sampuk kak Aisyah yang sedang duduk di sofa menonton TV setelah mendengar kata tujuan aku datang ke rumah mereka. "malas", jawab aku ringkas dan cuba mengelak berbual panjang bab buat ubat ni. "Ayah dah perturunkan semua pada abang kan?" pintas Ridzwan pulak. "emm, jenis malas macam tu lah Ridzwan" jawapan mengelak aku lagi. "saya dah check dah, abang dapat semua dari ayah, banyak doa-doa yang abang dapat" sambung Ridzwan, tetapi aku membisu sahaja. "abang pun kan ambil sendiri dengan Ustaz Ismail...." sambung Ridzwan tetapi aku pontong pantas, "Ustaz Ismail dah tak dak, dah setahun lebih dia meninggal, saya dengar berita ni dari seorang kawan".

Ustaz Ismail merupakan seorang guru pondok di Kuala Pegang, Baling, dan merupakan guru kepada Pak Harun Long. Aku pernah bertemunya sekali sahaja ketika beliau masih menjadi guru di pondok di Kuala Pegang, aku di bawa oleh Pak Harun dengan tujuan untuk memohon izin dari Ustaz Ismail (lebih belasan tahun muda dari Pak Harun) itu agar dapat menurunkan sepenuhnya ilmu yang dipelajari dengan gurunya kepada aku. Setelah lafaz mohon izin itu maka Ustaz Ismail pun bersetuju dan terus bangun untuk mengambil sesuatu dan kemudian kembali kepada kami membawa sekeping kertas. "inilah salasilah ilmu permohonan ni" kata Ustaz Ismail sambil menghulur kertas tersebut kepada aku. Tersentak aku apabila melihat bahawa kertas itu tertera semua nama bersanad dalam ilmu ini. Dan fahamlah aku adab berguru ni, bahawa selagi guru kita masih hidup, hendak perturunkan ilmu pun kena minta izin guru yang sedia masih ada. Dan fahamlah aku lagi, setiap ilmu mesti bersanad.

[akan bersambung]

2 comments:

Unknown said...

Semoga arwah Pak Ak diberkati dan dirahmati Allah

Anonymous said...

Ustaz Ismail Kuala Pegang,Baling? Saya rasa dia belum lagi meninggal sebab saya baru sahaja berjumpa dengan dia hari ini di kediaman beliau. 15/5/2018

Cabaran & Harapan

Buku ini merakamkan catatan pengembaraan siri Kembara Jejak Warisan Jawi (JWJ) ke luar negara yang memberi seribu cabaran dan harapan kep...