Friday, June 25, 2010

Mencari izin guru untuk berguru

Aku tetap tidak pernah lupa akan kata-kata ini :

'kalau kita ni dah berguru, nak pi berubat pun kena minta izin'.

Itu lah yang membuat aku mengadap guru ku Tn Hj Ishak Itam untuk memohon izin untuk berguru dengan Pak Harun Long.

Pada mula aku cukup tak yakin dengan ubat yang diberikan pada aku ketika aku bertandang ke rumahnya kira-kira 20 tahun yang lalu bersama dengan Pak Su Man. Apa tidaknya, aku menangung derita sakit ini selama lebih 9 tahun, tetapi Pak Harun hanya beri aku ubat tradisional yang telah dikapsulkan. "betui ka boleh baik ni" bisik hati aku dengan kurang yakin pada apa yang telah aku beli dari Pak Harun. Namun atas adat berubat, aku makan saja lah seperti pesan Pak Harun, iaitu 3 biji sebelum tidur dan 3 biji selepas bangun tidur.

Aku jadi hairan! Aku Terkejut! 9 tahun aku deritai sakit ini, tiba-tiba 3 hari sahaja aku perasan bahawa derita yang aku tanggung telah hilang segalanya. Ajaib! ramuan apa yang Pak Harun pakai ni? Terus aku merasaka bahawa sekiranya ilmunya ini tak diwarisi maka satu hari nanti pasti hilang di telan zaman.

Segala hasrat dan tujuan telah aku sampaikan pada Pak Harun. Setelah berfikir sejernak maka Pak Harun menjawab serta memberi syarat, "Ubat-ubat ni saya pelajari dari banyak guru, merata saya merantau sejak muda dan akhirnya saya dok rumah saja dan buat ubat. Orang mai ambik kat rumah dan saya tak payah-payah keluar pi jual ubat" seterusnya "saya tanggung anak bini saya dengan ubat-ubat ni lah saja", aku diam tanpa mahu meyampuk. Pak Harun teruskan lagi kisah ubatan "saya setuju nak agar tapi ada syaratnya, saya nak uji dulu fatihah kamu, dan kalau nak berniaga ubat ni hanya jangan berniaga dari Sungai Petani sehingga ke Ipoh, sebab ini kawasan saya niaga ubat ni dan saya minta RM500.00 sebagai tukar ganti dengan ilmu ubat-ubat yang saya agar". Jelas Pak harun dengan sejelasnya.

Aku setuju sangat dengan syarat Pak Harun tu. Bagi aku kalau aku dapat belajar satu ubat yang aku telah pernah gunakan pun dah cukup dengan segala syaratnya itu. Bukan mudah nak jumpa ilmu ubatan seperti ini, ya lah 9 tahun menderita sakitnya tapi baik pulih seperti sediakala hanya dalam 3 hari sahaja.

Aku pulang dari Sg Dua petang itu dengan perasaan yang cukup gembira kerana Pak Harun telah bersetuju menerima aku sebagai murid pertamanya dalam ilmu ubatan tradisional, cuma sekarang aku perlu bertemu guru aku, Pak Ak agar mendapat izinya pulak. Maka kereta aku pandu agak sedikit laju kali ini pulang ke Shah Alam, mengejar waktu agar bertemu dengan Pak Ak di seksyen 18 pada malam nanti kerana menghadirinya dia pada satu majlis ijazah silat.

Bagi aku, kalau diperkenankan oleh ayahanda guru iaitu Pak Ak maka boleh lah aku berguru pulak dengan Pak Harun Long dalam seni perubatan Melayu tradisional. Begitulah seperti aku mempelajari seni silat tari Cemandi dahulu dari Wak Koso, setelah aku memohon izin dari Pak Ak untuk aku memperlajari seni silat tari ini. Pak Ak memang sarankan sangat-sangat agar anak Melayu belajar seni silat tari ini agar dapat kekalkan budaya Melayu supaya tidak hilang di telan zaman. Tapi, Pak Ak izin dengan bersyarat, "Hang belajaq seni tari cukup lah, tak payah buah-buah silat sebab buah2 silat kita dah cukup. Belajaq tari supaya kita boleh buat sembah tari silat di majlis-majlis, kita orang silat kenalah tau tari silat juga" syarat dari Pak Ak aku dengar dengan teliti. "Cakap kat Wak Koso tu jangan buat upacara buka gelangang, kita nak belajar tari sahaja" sambung syarat utama Pak Ak agar aku sampaikan pada Wak Koso.

Wak Koso memang setuju benar dengan syarat-syarat oleh guru kita itu kerana Pak Ak itu adalah guru beliau juga. Wak Koso seorang guru silat Cemandi yang telah tamat silat cekak di zaman Pak Ak setelah diajak masuk belajar silat ini oleh anak murid Wak Koso sendiri. Demi kasih pada bangsa dan budaya silat yang berseni, Wak Koso belajar silat cekak ini walaupun telah sudah bertaraf guru silat di usia yang agak lanjut ketika itu. Kira-kira pada tahun 1990.

Pada masa aku pelajari silat tari dengan Wak Koso ini bersama 4 orang rakan lain termasuk Saiful Affendi, Syamsul, Mahathir dan arwah Pak Hashim, Wak Koso hanyalah seorang tukang gunting rambut di Pasar Jawa, Klang. Kami belatih seminggu sekali sahaja dan pada setiap kali kelas, kami sering diperhatikan oleh anak lelaki Wak Koso sambil senyum-senyumnya melihat gelagak dan gerak kaku kami. Kami berlatih di waktu malam dan pertemuan kami lebih banyak berbual tentang cerita silat dari membuat latihan dan di setiap penghujung kelas kami kerap didendangkan dek gesekan biola lagu-lagu Melayu asli oleh Wak Koso sendiri. Hari ini Wak Koso tidak lagi mengajar silat ini dan telah di sambung oleh anak lelakinya kalau tidak salah aku dan dengar khabarnya jarang-jarang sekali mengesek biola kerana Wak Koso telah menaruh masa sepenuhnya kepada tugasnya sebagai iman di mesjid (hijau) di jalan ke Kapar.

Aku tiba di dewan Tadika Kemas di seksyen 18 hampir jam 8.45 malam, aku perasan pak Ak sudah pun sampai dan baru saja masuk dewan dan belum lagi sempat duduk bertekapnya di dalam dewan. Aku bergegas masuk ke dalam dewan dengan bersalam-salaman ringkas pada sesiapa saja yang ada di antara langkah aku ke dalam dewan. Gerak aku agak cepat kerana ingin mengambil peluang segera untuk bicara dan pohon perkenan guru untuk berguru pada ketika masih belum ada yang datang duduk bersama guru dalam dewan ini.

[bersambung di 'Menamakan Siapa Pengganti']

No comments:

Cabaran & Harapan

Buku ini merakamkan catatan pengembaraan siri Kembara Jejak Warisan Jawi (JWJ) ke luar negara yang memberi seribu cabaran dan harapan kep...