Sunday, August 1, 2010

'1wasilah'

Tahniah! Tahniah dan Tahniah!!! Langkah pertama projek '1wasilah' berjaya dilaksanakan semalam 31hb Julai 2010 @ Semenanjung, majlis pelancaran telah disempurnakan oleh YM Raja Ahmad Aminullah. Persembahan yang cukup baik oleh semua peserta yang terdiri dari anak-anak muda yang menjadikan perjuangan memperkasakan Agama, Bangsa dan Tanah Air sebagai satu jalan utama dalam hidup mereka melalui lagu dan puisi dalam projek '1wasilah'. Tahniah sekali lagi! Syabas dan terima kasih! Turut ribuan terima kasih kita kepada rakan media dari Berita Harian dan Sinar Harian yang turut membuat liputan bersejarah ini. 10 lagu dipersembahkan dimulai dengan persembahan kumpulan nasyid 'alam ghaib' oleh pelajar sekolah menengah Tengku Ampuan Rahimah, Klang dan diikuti pula lagu 'Salam' hasil ciptaan isney & aery berlirikan puisi ciptaan YM Raja Ahmad. Lagu seterusnya dipersembahkan hasil ciptaan sendiri peserta ialah '1wasilah', 'Perang Musuh Bisik', 'Kawan', 'Sekebun Bunga', 'Ratna Sari', 'Randai bersama Radziyah' - khusus untuk Mak Tam seorang isteri pejuang bangsa, 'Helah Manusia' dan lagu penutup terai ialah sebuah lagu yang cukup menghiburkan semua hadirin iaitu 'Dongeng Tok Chai Tu'.

ikuti berita selanjutnya di '1wasilah' blogspot







Antara lagu-lagu yang didendangkan pada malam itu ;

‘Salam’ : Kisah para perjuang kebenaran yang telah direhatkan, pada satu ketika dianggap penderhaka dan di masa akan datang pula akan dianggap berjasa.

Lagu ciptaan : coffeecandy & Daud Ismail / Lirik : (Puisi) Raja Ahmad Aminullah / Nyanyian : Coffeecandy / (click nyanyian)

‘1wasilah’ : Merapatkan kekuatan bangsa agar tidak dijajah lagi dengan merujuk kepada sejarah silam Tanah Air. Bangkit dengan semangat dan ilmu yang seharusnya ada di setiap anak bangsa.

Lagu ciptaan / Lirik / Nyanyian : Gitar Tua

‘Perang Musuh Bisik’ : Pada tahun 1821 tanah bumi Kedah telah dijajah oleh pihak luar secara berpakat dengan bangsa penipu. Ketika itu bumi Melayu jadi tidak bermaya sehingga rakyat tidak dapat keluar ke mesjid kerana takut pada musuh. Akhirnya dengan pakatan dari seluruh nusantara menentang musuh telah berjaya kita mengusir musuh keluar dari negeri.

Lagu ciptaan : Coffeecandy & Daud Ismail / Lirik : ponpakya / Nyanyian :
Coffeecandy / (click nyanyian)

‘Kawan’ : Ikatan persahabatan yang seharusnya tidak memperdulikan pahit maung kisah yang lalu, seharusnya bangkit berpakat saling bantu membantu sesama diri untuk terus maju.

Lagu ciptaan / Lirik / Nyanyian : coffeecandy

‘Sekebun Bunga ‘ : Bukan senang jadi ‘sekuntum bunga’, bukan senang jadi ‘sekebun bunga’, bukan senang menjadi ‘pekebun’. Jika saya ‘sekuntum bunga’, mummy-lah sekebun bunga, dan daddy-lah pekebun yang memastikan segalanya sempurna..

Lagu ciptaan : Shazana Rahayu

‘Ratna Sari’ : Mencari seorang gadis sebagai teman hidup adalah terlalu mudah akan tetapi mencari seorang yang sempurna yang dapat menyinari kehidupan bersama adalah terlalu sukar. Ratna Sari digambarkan sebagai gadis itu, membawa kesucian dalam diri yang sukar dimiliki.

Lagu ciptaan / Lirik / Nyanyian : Akmal Hakim

‘Randai bersama Radziyah’ : Radziyah merupakan seorang isteri kepada seorang perjuang bangsa yang sentiasa bersama suaminya biarpun begitu payah dalam kehidupan pada peringkat awal. Kesetianya menjanjikan kesejahteraan akhirnya.

Lagu ciptaan : CoffeeCandy / Lirik : CoffeeCandy & isa sulaiman / Nyanyian : Coffeecandy / (click nyanyian)

‘Helah SiManusia’ : Menjemput mengisi kehidupan dengan matlamat yang jelas tanpa memberi alasan.

Lagu ciptaan / Lirik / Nyanyian :
coffeecandy / Nyanyian : Coffeecandy / (click nyanyian)

‘Dongeng Tok Chai Tu’ : Sejak dari zaman dahulu kita menyaksikan ketidak hirauan bangsa kita tentang penjajahan minda, tanah air serta budaya. Kita biarkan sahaja selagi kepentingan kita tidak tergugat. Apakah kesudahan cerita ini.

Lagu ciptaan / Lirik / Nyanyian :
nevermind / Nyanyian : nevermind / (click nyanyian)





No comments:

Cabaran & Harapan

Buku ini merakamkan catatan pengembaraan siri Kembara Jejak Warisan Jawi (JWJ) ke luar negara yang memberi seribu cabaran dan harapan kep...