Tuesday, August 7, 2007

Biarlah Kita Ke Sana

MENCARI PENTAS BARU

Budaya kita harus di perkembangkan! Sama ada hasrat itu datang dari pihak kebudayaan peringkat kerajaan, swasta, persatuan NGO mahu pun pihak individu. Persoalannya, bagaimana? Inilah satu persoalan yang memang sukar kita mencari jawaban. Akhirnya semua pihak terutamanya persatuan NGO dan individu, mereka buatlah kerja-kerja ini ikut cara tersendiri…. Akhir kisah usaha mereka ini, entah berjaya entah tidaknya. Semua bermain atas bicara yang belum pasti.

Pihak kerajaan, mudah! Mereka buat ikut barget yang mereka ada dan mereka tak perlu berhutang untuk melaksanakan apa-apa promosi budaya. Yang utamanya sekarang, budaya Malaysia harus diadakan untuk kita pertontonkan pada pelancung bahawa kita ada budaya…. Promosinya, ‘Selamat Datang ke Malaysia…..Kaya dengan Budaya’, Tetapi apa yang mereka tak akan beritahu ialah : ‘Datang hanya pada waktu show sahaja dan jangan datang pada waktu lainnya’. Sebab! Selain waktu dan tempat show di adakan, budaya itu sukar untuk kita cari. Malah tempat latihan budaya pun tak tahu kita di mana tempatnya. Seolah budaya kita tak ujud lansung, khususnya budaya Melayu….

Pihak swasta, ambil mudah! Itu bukan agenda kerja mereka tetapi mereka punya banyak wang……Boleh! Mereka boleh bantu mempromosikan budaya kalau ada keuntungan kepada mereka. Keuntungan dari segi memperindahkan nama organisasi mereka…..Itu tak punya masalah! Masalahnya, pintu pejabat mereka terlalu ketat untuk dibuka oleh orang biasa, mungkin pintu mereka itu adalah jenis pintu besi seperti di bank-bank. Nak diketuk, tak bunyi. Nak dipicit loceng, tak ada pula. Pasti yang ada ialah loceng penggera untuk halau penyamun atau orang-orang yang tidak dikenali. Dan, orang-orang budayalah antara orang-orang yang tidak dikenali…..

Lantas bagaimana ni? Mungkin pihak kebudayaan kerajaan mahu usaha untuk menghimpun sebanyak mana ada para pengiat budaya. Itu sudah! Sudah beberapa kali perhimpunan dibuat untuk membicarakan kegiatan budaya (seperti Kerajaan Negeri Selangor sahaja, sudah dua tiga pertemuan, hasilnya sana kondem sini, sini kondem sana… semua ini pasal wang tak cukup untuk adakan kegiatan seni dan budaya). Yang belum? Pihak kerajaan menghimpunkan pihak swasta yang mahu bersama membantu memperkayakan budaya kita. Apa kemungkinannya? Mungkin satu program tajaan kebudayaan pada persatuan, kelab atau individu tertentu. Macam bola sepak tu! Pasti usaha seperti ini, tiada siapa yang rugi. Kalau ada rugi pun ialah kerana kita tak mahu usaha. Itu saja!

Pihak persatuan NGO, cubalah sendiri-sendiri! Rancang dan buatlah sebaik mungkin…. Kalau tak ada duit, cuba mintalah di mana-mana. Kalau tak dapat? Pakai duit persatuan yang tak seberapa itu. Kalau tak cukup juga? Terpaksalah minta sumbangan ahli-ahli.

Inilah kelaziman yang berlaku dalam sesebuah persatuan…akhirnya yang ramai-ramai cuba memperkayakan kegiatan budaya itu akan jadi letih dan duit habis….Lalu, mereka akan berlalu dari usaha itu, pergi entah kemana. Sebab terkadang mereka rasa penat dan rugi…

Apa pun pada situasi ini, ramai yang tidak sedar bahawa usaha-usaha dari individu kerdil memperkembangkan budaya kita sebenarnya menguntungkan banyak pihak terutamanya Negara…. Pelancung percaya, mereka mahu benar datang kesini. Pelabur yakin keharmonian hidup kita dengan berbudaya, pihak swasta boleh terus maju berniaga… Maka yang penting anak-anak Malaysia tahu hidup berbudaya dan mungkin satu hari nanti anak-anak kita boleh hidup dengan memperkembangkan seni dan budaya, warisan Negara.

Akhir kalam, pada penutup bicara ini: Syabas! kita ucapkan kepada golongan anak-anak muda dari sebuah persatuan seni silat Melayu asli yang telah mempromosikan budaya kita di sebuah komplek membeli belah di Shah Alam pada 5hb Ogos 2007.
Usaha mereka membawa budaya di tempat orang ramai mendapat perhatian… yang penting orang-orang kita diperingatkan bahawa budaya sendiri masih lagi wujud dan boleh dipelajari jika kita masih mahu meneruskan budaya kita…

Bak kata seorang yang arif :
‘Sains dan teknologi
boleh dipelajari di mana-mana.
Budaya Melayu tetap hak kita’.


oleh:say

No comments:

Cabaran & Harapan

Buku ini merakamkan catatan pengembaraan siri Kembara Jejak Warisan Jawi (JWJ) ke luar negara yang memberi seribu cabaran dan harapan kep...