Monday, August 6, 2007

Jalur Gemilang Terpalit Perang

MENCARI JALAN YANG TERBUNTU (2)

Memang betul kita anak Melayu punya budaya tersendiri… ramai yang sokong itu, tetapi lebih ramai lagi yang lupa mengamalkannya…. Malah teramailah di antara kita yang malu kalau mengamal dan mengembangkan budaya sendiri…

Pening! Memang pening, tetapi pening ini bukan pening untuk satu dua orang sahaja… ia adalah pening untuk semua anak Melayu yang yakin bahawa kita ada budaya sendiri.

Sekarang, kita tanya;

Mana budaya yang kita kata kita ada?
Mana satu budaya yang ada pada kita?

Lihatlah diri kita sendiri dan mula ceritakanlah pada dunia! Takut-takut yang ada hanyalah nama sahaja, itu pun pinjam-pinjam dari nama orang-orang Arab!

Cakap pun dah campur-campur, malah adap bertutur pun dah tah mana halanya, tak percaya rujuk pengacara-pengacara program Melayu di radio dan TV.

Kalau nak kata masih ada rupa melayu….kadang-kadang kita jadi keliru, mukanya ada…..kerana warna kulit…tapi lihat pada rambut dah jadi macam rona (warna) bulu kucing Parsi….Pasai apa macam tu? Pasai itu kala (color dalam bahasa Inggeris) rambut orang putih…. Adakah ini Fesyen atau pesen? (pesen itu bahasa arwah Tok Minah 'bret' aku bermaksud perangai).

Apa pun, aku sendiri pun sedang pening…
Yang mampu aku katakan dari dalam jiwa;
‘sekadar merenung di saat-saat menanti kedatangan hari ulangtahun kemerdekaan yang terpilih’


oleh:say

1 comment:

Idham said...

mungkin aku tak sedar dimana aku perlu berdiri dan bagaimana harusku berjalan dan aku nak berlari kemana
http://cat-world.50webs.com

Cabaran & Harapan

Buku ini merakamkan catatan pengembaraan siri Kembara Jejak Warisan Jawi (JWJ) ke luar negara yang memberi seribu cabaran dan harapan kep...