Tuesday, August 7, 2007

Kalau di Susun Pasti Menarik

YANG MANA SATU HARUS DI DAHULUKAN?

Saban hari kita meneruskan perjalanan hidup kita, kita sering menemui pelbagai halangan dan dugaan hidup. Terlalu banyak masalah di hadapan kita, boleh kita ibaratkan terlalu banyak batu-batu sebagai penghalang hidup kita. Kita menjadi malas untuk mengalihkannya dan akhirnya yang rugi maka kitalah sendiri.

Apa yang perlu kita buat? Tiada pilihan lain kecuali berusahalah mengalihkannya dan kita susunlah semula batu-batu itu agar dapat selalu memperingati kita disetiap masa. Kalau kita dapat susun kehidupan kita dengan cermat dan teliti pasti kita akan berjaya dalam hidup dan orang lain dapat menghayati kejayaan kita.

Ini cuba dibuktikan oleh saudara Junaidi apabila beliau sanggup meluangkan masa setiap kali bercuti di Desa Rimba Resort. Meluangkan masa buat seketika menyusun batu-batu sungai menjadi ‘Arca Batu Sungai’, cuba mengambarkan bahawa; ‘kehidupkan kita perlu disusun agar menjadi indah dan berguna untuk semua termasuk alam semesta’.


Apapun kita kenalah kaji;
'yang mana satu harus di dahulukan'.

oleh:say

2 comments:

SMARTSOLAT said...

tok pul tak update lagi ka bLOG??

Anonymous said...

kemana menyepi

Cabaran & Harapan

Buku ini merakamkan catatan pengembaraan siri Kembara Jejak Warisan Jawi (JWJ) ke luar negara yang memberi seribu cabaran dan harapan kep...