Megah di atas robohan sebuah Mesjid

KU TEMUI KISAH INI DI FACEBOOK SEORANG TEMAN

Memang benar sejarah kita tidak begitu diperdulikan sangat oleh anak-anak tanah air sendiri... ia terbiar tertinbun oleh kisah-kisah lain yang lebih menarik di dalam dunia internet dan kaca TV.

Namun masih beruntung kita kerana ada segelintir nak2 Melayu yang masih mahu berusaha untuk mengali kisah2 sejarah bangsa untuk menyatakan bahawa kita bangsa Melayu ini adalah bangsa yang bertemadun, punya ketetapan peradaban sendiri dan telah ribuan tahun menguruskan akan hal budaya dan Agama secara tersendiri.

Hanya kita menjadi lemah apabila kita terlalu teruja kepada pengaruh bangsa asing dan kita biarkan bangsa yang tiada sopan ini menjajah kita...... juga kita tidak benar2 bangkit mempertahankan tanah air, bangsa dan agama kita.... maka terjajahlah kita sehingga kita lupa bahawa satu masa dahulu kita adalah bangsa yang berdaulat..... sehinggakan kita percaya bahawa kita ini tidak punya upaya... dan kita biarkan bangsa lain menerajui dan menyusun atur hidup kita2 ini yang sebenarnya bangsa yang cukup berdaulat!!!!

Bicara ini aku tersentuh apabila aku menemui pamparan penemuan hal-hal sejarah terobohnya sebuah Mesjid dan di atasnya terbina kota A'famosa... dan kota ini sudah menjadi kemegahan kita pada hari ini sebagai tarikan pelancongan setelah tertimbusnya sebuah Mesjid yang terbina atas nama Agama....





No comments: