Friday, July 20, 2007

Raja Shahriman Berkarya dengan Jiwa

MENCARI DAN BERTEMU RAJA SHAHRIMAN

Setiap kali aku singgah di pekan Kuala Kangsar, aku akan pergi menjengguk pada sebuah kedai menjual jamu yang terletak di komplek karyaneka di tebing sungai Perak itu. Kedai yang yang bagi aku cukup unik ini, juga menjual beberapa bilah senjata lama dan perkakas antik milik orang-orang Melayu. Apa yang lebih menarik sekali, kedai itu terpamer sebuah arca yang aku tahu hasil ciptaan oleh Raja Shahriman.

Sudah beberapa kali aku ke kedai itu, dan aku akan pasti bertanya sama ada arca tersebut juga untuk dijual. Jawapannya, ‘Tidak’, kalau untuk dijual pun, aku pasti tidak mampu membelinya kerana aku tahu karya-karya Raja Shahriman bukan mampu dek orang seperti aku.

Karya itu memang menembus jiwa aku, berdiri sebuah arca terhunus bilah-bilah keris dengan tulisan wafak padanya, seolah karya seorang hulubalang Melayu ingin mengamik sesuatu (sayangnya aku terlupa mengambil gambar). Akhirnya aku bertanya juga, bagaimana aku bisa menemui penghasil karya tersebut, agar aku dapat berkenalan dengan lebih rapat.

Aku lekas-lekas ke Bukit Chandan setelah mendapat maklumat bahawa dia berkampung dan berkarya di sana. Sebuah rumah papan hitam terletak di atas gon dan Raja Shahriman sedang bersembang dengan seorang kawan di hadapan bengkel arcanya setibanya aku.

Salam pengenalan, tapi diluar dugaan. Aku ingatkan orangnya mirip hulubalang Melayu, gah dan bertubuh besar seperti kasanya arca-arca beliau. Yang pasti orangnya benar Melayu jati, bersopan dan rendah diri dalam bicara ketika mengambarkan sesuatu.
.
Banyak sungguh kami bersembang hal-hal karya, seniman, malah tersentuh kami hal-hal hulubalang Melayu serta para Ulama dalam mempertahankan hak dan budaya bangsa. Maka terbitlah nama tokoh seperti Sheikh Arsyad Al-Banjari, Sheikh Samad Palembang sehingga jauh ke 1000 tahun lalu dengan kisah-kisah Sheikh Abdullah Al-Madani.

Melihat pada karya-karya Raja Shahriman, pastilah kita dapat melihat ada jiwa dalam setiap arcanya, sekiranya kita kenal dengan lebih dekat diri beliau….

’semoga kita bertemu lagi’

oleh:say

No comments:

Cabaran & Harapan

Buku ini merakamkan catatan pengembaraan siri Kembara Jejak Warisan Jawi (JWJ) ke luar negara yang memberi seribu cabaran dan harapan kep...