Tuesday, July 31, 2007

Ke Mana Akan Pergi Anak Bangsa Kita?

MENCARI JALAN KE HADAPAN

Tanya soalan itu pada diri, pasti kita sama-sama akan merenung jauh meraba-raba dalam fikiran kita…. Entahlah! Itu jawaban yang pertama akan bermain-main dalam kotak kepala kita.

Kita bukan tak sedar, malah ternampak dengan mata kepala kita sendiri setiap hari akan anak-anak bangsa kita telah dipengaruhi dek pelbagai gaya dan cara kehidupan….yang teramainya telah semakin hanyut, hidup tanpa kenal akan budaya kita sendiri, kalau berbudaya pun, hidup tanda adap….

Apapun soalan sebegitu memang sukar hendak mencari jawaban tanpa ada usaha yang jelas dan usaha tanpa henti-henti….. mujurlah ada juga segelitir pengusaha untuk bangsa gigih menabur bakti tanpa dipaksa, tanpa mengejar wang dan pingat, berbakti kepada anak bangsa sendiri.

Usaha seperti ini telah dibawa oleh seorang pegawai bank; Sdr Dal.. dan seorang peguam; Sdr Ad.. pada 28hb Julai 2007 yang lalu ketika memberi ceramah dalam program motivasi di SMK Meru..

Bagi aku, hanya sekadar dapat mengajak…

‘Marilah kita sama-sama membina bangsa kita tanpa tau erti menyerah kalah… kalau kita kalah, maka hilanglah bangsa di tanah tumpah darah kita sendiri’

oleh:say

No comments:

Cabaran & Harapan

Buku ini merakamkan catatan pengembaraan siri Kembara Jejak Warisan Jawi (JWJ) ke luar negara yang memberi seribu cabaran dan harapan kep...