Friday, July 20, 2007

Resort Bersebelahan Sawah

MENCARI DAMAI DI TEPI BENDANG

Kalau kita berada di negeri Kedah, khususnya berhampiran Titi Gajah atau pun Jitra sana, singgahlah sebentar di Bohor. Di sana tersembunyi satu lokasi di mana damai dapat kita temui.

Terdapat beberapa chalet-chalet yang nenarik terletak di tepi sungai dan bendang hasil usaha orang kita yang memperkenalkan dirinya sebagai Bang Lah sahaja. Beliau usahakan tempat ini sedikit demi sedikit, bertahun-tahun lamanya dengan unsur-unsur Melayu dan Bali menjadi panduan dalam mengindahkan rumah dan kawasan tempat peranginan ini.

Kata Bang Lah, tempat ini tidak lama lagi akan tersedia pada sesiapa yang ingin bercuti dan mengadakan program sambil merasakan bagai pesawah kerana lokasi disini benar-benar ditepi bendang. Moga-moga apabila melihat bendang, tersentuhlah di hati bahawa anak bumi ini bekerja kuat untuk menghasilkan makanan untuk kita selain untuk sara hidup mereka sendiri.

‘selalulah makan nasi, kurang-kuranglah makan burger’

Setibanya kita di sana, terlihatlah wajah Bang Lah yang riang dan pasti menjemput kita dengan ayat;

‘mai-mai, mai-mai’.


Oleh:say

1 comment:

SMARTSOLAT said...

a'kum,

sudah ku baca apa saja yg tertulis dalam blog ini. Samada yg tersurat maupun yang tersirat. Jauh sungguh saudara berjalan. Banyak jua tempat dan pengalaman ditempuh dan ditimba. Tertarik sekali dihati melihatkan perubahan desa rimba sedikit demi sedikit. Jauh di sudut hati semua mengharapkan tempat itu kan jadi destinasi "tenang jiwa" yang lengkap dengan prasarananya. Insya allah berkat kita usaha semua pakat-pakat apa yg dihajat dikabul tuhan hendaknya. Aku sendiri merancang diam-diam untuk dimarketkan seluasnya tentang desa kita ini utuk orang-orang diluar sana. DEsa rimba akan jadi terkenal dan sangat maju nanti. tempiasnya wirawangsa kan kongsi bersama.

akhir kata..."mai..mai...mai ke desa rimba(meminjam kata2 bg lah..) tahniah buat tok pun dan riz-mas ..wassalam ..

Cabaran & Harapan

Buku ini merakamkan catatan pengembaraan siri Kembara Jejak Warisan Jawi (JWJ) ke luar negara yang memberi seribu cabaran dan harapan kep...