Tuesday, July 24, 2007

Jalan Ke2 ke Gunung Bubu

MENCARI JALAN LAIN KE PUNCAK

Hidup ini memang penuh dengan pancaroba, 9 hingga 5 setiap hari mengejar dan dikejar, semua ini untuk terus hidup. Setiap hari kita terpaksa menempuh pelbagai ujian dan halangan, untuk memenuhi pemintaan kehidupan demi mencapai kejayaan, mahupun terkadang terasa seperti tiada pilihan.

Tetapi, sesekali keluar dari sistem tersebut dan memilih cabaran tersendiri dalam bercuti adalah satu kepuasan bagi mengimbangkan hidup kita yang tercipta seakan tiada pilihan atau tiada jalan lain untuk sampai ke puncak kehidupan.

Pilihan ini telah dibuat oleh beberapa anak muda penghuni kota besar dari Lembah Klang, berhasrat bercuti, menguji kekuatan mental dan fisikal, ingin cuba mendaki Gunung Bubu dalam masa sesingkat 3 hari, kerana itulah sahaja masa yang mereka ada di waktu cuti. Itu pun ada yang terpaksa ambil cuti kerana bekerja kilang dan sebagainya.

Selalunya, para pendaki Gunung Bubu akan ke puncak melalui jalan dari Ulu Kenas, akan tetapi pasukan ini akan mendaki dengan mencari jalan lain ke Gunung Bubu dari Padang Rengas. Pasti pilihan ini adalah pilihan yang sungguh berani lagi mencabar.

Mereka berjaya juga akhirnya walaupun hanya 2 orang dari 10 orang yang melaksanakan misi ‘mencari jalan lain ke Bubu’. Tahniah kepada saudara Adi dan Salman dan pada yang lain turut disyabaskan juga kerana sanggup menanti di pertengahan Gunung Bubu, bermalam di situ menanti 2 orang sahabat mereka meneruskan misi naik ke puncak.

Pada mereka semua, inilah pengalaman yang cukup mencabar kerana dengan hanya berbekalkan peta topo fotokopi hitam-putih sumbangan dari pejabat renjer Kuala Kangsar, mereka terpaksa membelah hutan tebal, meredah beberapa anak-anak sungai bukit dan yang paling geram lagi ialah terpaksa bertarung dengan ribuan pacat yang telah menyerang mereka dalam setiap detik.

Apa pun, mereka tetap puas kerana kejayaan melepasi pelbagai halangan dalam cabaran ini telah terupaya…

Kata mereka;
‘tempat kita memang indah,
kalau sesekali kita dapat melihatnya dari puncak’



oleh:say

No comments:

Cabaran & Harapan

Buku ini merakamkan catatan pengembaraan siri Kembara Jejak Warisan Jawi (JWJ) ke luar negara yang memberi seribu cabaran dan harapan kep...